The Good Guys – Aspenin tarina

Aspenin historia alkaa ruotsalaisista metsistä.

On 80-luvun alkupuoli. Tämä tärkeä ruotsalainen perusteollisuus lepää edelleen ahkerien metsureiden harteilla, jotka moottorisahoineen kaatavat puita ruokkiakseen kukoistavaa ja aina nälkäistä tuotantoteollisuutta paperitehtaineen, sahoineen, talonvalmistajineen ja huonekalutehtaineen Ruotsissa ja sen ulkopuolella. Päällepäin kaikki näyttää hyvältä. Mutta jokin on pielessä. Metsurit eivät voi hyvin. He kärsivät päänsärystä ja väsymyksestä. Ja paljon, paljon pahemmasta: suhteettoman suuri osa* metsätyöläisistä kärsii verisyövästä eli leukemiasta.

Tässä vaiheessa näyttämölle astuu Roland Elmäng. Hänellä on tarvittava kokemus ongelman ratkaisemiseksi sekä öljyteollisuudesta että Volvon polttoaineasiantuntijana. Roland muistaa, miten toisen maailmansodan aikana lentopolttoainetta valmistettiin alkyloimalla, erityisellä prosessilla, joka hyödynsi raakaöljyn jalostuksessa syntyviä höyryjä. Polttoaineesta tuli muita polttoaineita paljon puhtaampaa eikä siinä ollut moniakaan perinteisen bensiinin sisältämistä haitallisista hiilivedyistä.

Tutkimus* osoitti, että hiilivedyt saattoivat olla syynä metsätyöntekijöiden ongelmiin.

Voisiko alkylointiprosessi olla ratkaisu?

RAKENNEMUUTOS

Tänään, hieman yli 30 vuotta myöhemmin tiedämme, että Roland oli oikeassa. Hänen perustamansa yritys on kasvanut oman pienen markkinasegmenttinsä johtajaksi, ja tänä päivänä Aspenin alkylaattipolttoaine on useimpien metsätyöntekijöiden suosikkipolttoaine Ruotsissa ja myös muissa maissa.

Samaan aikaan metsäteollisuus on muuttunut perusteellisesti. Sekä metsätyöntekijät, työsuojeluvaltuutetut että metsäyhtiöt ovat ottaneet Aspenin uuden polttoaineen avosylin vastaan. Mutta suunnilleen samaan aikaan Ruotsin metsien läpi pyyhkäisi valtava rakennemuutos. Metsätalous koneistui ja vain muutamassa vuodessa metsurit korvattiin hakkuukoneilla ja kuormatraktoreilla.

”Muutos oli valtavan nopea, ja meidän oli nopeasti etsittävä muita asiakasryhmiä, joilla voisi olla samankaltaisia tarpeita. Kohderyhmämme laajeni ja siihen kuuluivat nyt kaikki, jotka työskentelevät ammattimaisesti pienkoneilla”, kertoo Claes Alin. Hän on nykyään Aspenin toimitusjohtaja ja yksi niistä, jotka periaatteessa ovat olleet mukana yrityksen perustamisesta asti.

”Muutos oli valtavan nopea, ja meidän oli nopeasti etsittävä muita asiakasryhmiä, joilla voisi olla samankaltaisia tarpeita. Kohderyhmämme laajeni ja siihen kuuluivat nyt kaikki, jotka työskentelevät ammattimaisesti pienkoneilla”

AMMATTILAISET AVAINASEMASSA

Metsäteollisuuden rakenneuudistus pakotti Aspenin laajentamaan. Mutta strategia oli edelleen sama: rakentaa ensin markkinat ammattikäyttäjille. Huoltoliikkeet olivat tärkeä kumppani, mutta niistä tuli lopulta myös hyvä kanava yksityisille markkinoille. Ammattikäyttäjät eivät olleet ainoita, jotka ostivat tuotetta, ja kauppiaat tajusivat, että Aspenin tuote kiinnosti myös yksityiskäyttäjiä. Paikalliset jälleenmyyjät, jotka ovat perinteisesti olleet mekaanikkoja, kehittivät liiketoimintaansa tarjoamalla sekä polttoaineita että tarvikkeita huolto- ja korjauspalveluiden lisäksi.

”Jälleenmyyjille tuotteidemme kauppoihin tuoma vipinä oli erittäin tärkeää. Myöhemmin, kun tuotetta opittiin myymään ammattilaisille, sitä alettiin myydä myös yksityisille kuluttajille”, sanoo Claes Alin.

Kaupoissa kävi kuhina ja liiketoiminta kasvoi sekä Ruotsissa että sen ulkopuolella, ja koko ajan samalla filosofialla. Vuonna 2006 Aspen siirtyi uuteen vaiheeseen, kun yhtiö myytiin Lantmännen-konsernille. Lantmännen on tänä päivänä maatalousosuuskunta, jonka omistaa 25 000 ruotsalaista maanviljelijää, joiden toiminta kattaa koko arvoketjun pellolta pöytään. Lue lisää osoitteesta Lantmannen.com

”Jälleenmyyjille tuotteidemme kauppoihin tuoma vipinä oli erittäin tärkeää. Myöhemmin, kun tuotetta opittiin myymään ammattilaisille, sitä alettiin myydä myös yksityisille kuluttajille”

TULEVAISUUS

Samalla kilpailu kasvaa. Aspen ei ole enää yksin ja sillä on tänä päivänä useita kilpailijoita eri markkinoilla.

Miltä tulevaisuus siis näyttää? Claes Alin on melko varma, että se on valoisa.

”Jatkamme kasvuamme kansainvälisesti ja mietimme myös, miten voimme laajentaa tuotevalikoimaamme muilla vaihtoehdoilla, jotka pystyvät täyttämään tuotemerkkimme lupauksen. Tulemme jatkossakin olemaan hyviä tyyppejä, jotka keskittyvät ihmisten hyvinvointiin.”

”Jatkamme kasvuamme kansainvälisesti ja mietimme myös, miten voimme laajentaa tuotevalikoimaamme muilla vaihtoehdoilla, jotka pystyvät täyttämään tuotemerkkimme lupauksen. Tulemme jatkossakin olemaan hyviä tyyppejä, jotka keskittyvät ihmisten hyvinvointiin”

*Monet tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet bentseenin ja leukemian välisen yhteyden. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esimerkiksi 15 muuta tutkimusta, jotka yhdessä osoittavat selvän yhteyden bentseenialtistuksen ja leukemian kasvaneen riskin välillä.