Sonny Bäck työskentelee Aspenin myyntiosastolla ja vastaa yhteyksistä moottoriurheilualaan.
Tänä päivänä norjalainen kartinghalli on siirtynyt käyttämään Aspenin polttoainetta ja ilmoitus siivousmaksusta on poissa, samoin kuin työntekijöiden päänsärky.
Ruotsissa alkylaattibensiiniä käytetään kaikissa kartinghalleissa, mikä avasi täysin uusia markkinamahdollisuuksia. Se näkyy lastenjuhlina halleissa ja yritysten tiimipäivinä ruuan ja sosiaalisen vuorovaikutuksen merkeissä – jota nyt voi tehdä ilman, että on pakko lähteä kotiin ja heittää vaatteet suoraan pesukoneeseen.
VAKAITA POLTTOAINEITA
Moottoriurheilussa Aspenin polttoaineista on tullut suosittuja muun muassa siksi, että ne ovat vakaita. Kun moottori on säädetty Aspen-polttoaineelle, voidaan keskittyä muihin asioihin. Muita säätöjä ei tarvita, sillä polttoaine toimii täsmälleen samalla tavalla myös, kun avataan seuraava kanisteri. Näin ei ole muiden polttoaineiden kohdalla.
”Kun käytetään polttoaineitamme, on myös erittäin helppo havaita polttoainehuijaukset. Meillä on mukanamme mittari, joka mittaa polttoaineen painon tuhannesosagramman tarkkuudella. Koska tiedämme tarkalleen, mitä polttoaineemme painaa, huomaamme poikkeamat heti”, sanoo Sonny Bäck.
Tämäntyyppisiä mittauksia on tehty esimerkiksi STCC:n kilpailuissa.
”Kun aloitimme tämän, kukaan ei uskonut, että voisimme olla niin tarkkoja mittauksissamme, mutta viime vuosina kukaan ei edes ole yrittänyt huijata polttoaineella. He tietävät, että me tarkkailemme.”
Suurimmilla moottoriurheiluliitoilla on suuri vaikutus näissä kysymyksissä ja ne päättävät usein, mitä polttoaineita eri kilpailuissa ja sarjoissa käytetään. Esimerkiksi Formula 1 käyttää vain yhden toimittajan polttoainetta.
”Muutamia vuosia sitten kansainväliset järjestöt kutsuivat polttoaineyhtiöt kokoukseen Sveitsiin keskustelemaan moottoriurheilun ympäristökysymyksistä. He kutsuivat useita suuria monikansallisia jättiläisiä – ja Aspenin”, kertoo Sonny Bäck.