Moottoriurheilu – elämysteollisuus muutoksessa

Äänet. Tuoksut. Likaisia kynnenalusia ja savuavia pakoputkia. Jokainen, joka on joskus käynyt moottoriurheilukilpailuissa, tietää, että kyseessä on hyvin erityinen kokemus.

Mutta monet niistä asioista, jotka perinteisesti yhdistämme moottoriurheiluun, ovat samalla asioita, jotka aiheuttavat huolta. Planeettamme tulevaisuutta ja ihmisten, eläinten ja kasvillisuuden hyvinvointia pohtivat ovat huolissaan ärjyvien moottoreiden pakokaasuista, vuotavista nesteistä ja voimakkaista hajuista radan yläpuolella.

Kun Aspenin perustaja Roland Elmäng alkoi kehitellä keksintöään, terveys oli hänelle ensisijainen tekijä. Metsätyöntekijät, jotka viettivät työpäivänsä moottorisahojen, raivaussahojen ja muiden moottorikäyttöisten koneiden kanssa, kärsivät usein vaikeasta päänsärystä. He sairastuivat ja aivan liian monen elämä lyheni pakokaasujen takia, joille he altistuivat raskaan työnsä aikana. Aspenin kehittämä uusi alkylaattibensiini muutti tämän kaiken kertaheitolla.

Lisäksi huomattiin nopeasti, että uusi polttoaine oli myös vähemmän haitallista ympäristölle ja parempi moottoreille.

 

VANHA MYRKYLLINEN MOOTTORIURHEILU

Samoista syistä Aspen työskentelee kovasti päästäkseen syvemmälle moottoriurheilualalle. Jos Aspenin polttoaineita käytettäisiin useammissa kilpailuissa ja useammissa moottoriurheiluluokissa, se voisi muuttaa urheilua myönteisempään suuntaan. Sekä niille jotka ajavat, mekaanikoille että myös heille, jotka käyvät radoilla seuraamassa kisoja.

”Muutama vuosi sitten kävin kartinghallissa Norjassa, jossa ajettiin vielä perinteisellä bensiinillä. Siellä oli ilmoitus, jossa muistutettiin, että jos oksentaa autoon, joutuu maksamaan 500 kruunun siivousmaksun”, kertoo Sonny Bäck.

”Muutama vuosi sitten kävin kartinghallissa Norjassa, jossa ajettiin vielä perinteisellä bensiinillä. Siellä oli ilmoitus, jossa muistutettiin, että jos oksentaa autoon, joutuu maksamaan 500 kruunun siivousmaksun”

Sonny Bäck työskentelee Aspenin myyntiosastolla ja vastaa yhteyksistä moottoriurheilualaan.

Tänä päivänä norjalainen kartinghalli on siirtynyt käyttämään Aspenin polttoainetta ja ilmoitus siivousmaksusta on poissa, samoin kuin työntekijöiden päänsärky.

Ruotsissa alkylaattibensiiniä käytetään kaikissa kartinghalleissa, mikä avasi täysin uusia markkinamahdollisuuksia. Se näkyy lastenjuhlina halleissa ja yritysten tiimipäivinä ruuan ja sosiaalisen vuorovaikutuksen merkeissä – jota nyt voi tehdä ilman, että on pakko lähteä kotiin ja heittää vaatteet suoraan pesukoneeseen.

 

VAKAITA POLTTOAINEITA

Moottoriurheilussa Aspenin polttoaineista on tullut suosittuja muun muassa siksi, että ne ovat vakaita. Kun moottori on säädetty Aspen-polttoaineelle, voidaan keskittyä muihin asioihin. Muita säätöjä ei tarvita, sillä polttoaine toimii täsmälleen samalla tavalla myös, kun avataan seuraava kanisteri. Näin ei ole muiden polttoaineiden kohdalla.

”Kun käytetään polttoaineitamme, on myös erittäin helppo havaita polttoainehuijaukset. Meillä on mukanamme mittari, joka mittaa polttoaineen painon tuhannesosagramman tarkkuudella. Koska tiedämme tarkalleen, mitä polttoaineemme painaa, huomaamme poikkeamat heti”, sanoo Sonny Bäck.

Tämäntyyppisiä mittauksia on tehty esimerkiksi STCC:n kilpailuissa.

”Kun aloitimme tämän, kukaan ei uskonut, että voisimme olla niin tarkkoja mittauksissamme, mutta viime vuosina kukaan ei edes ole yrittänyt huijata polttoaineella. He tietävät, että me tarkkailemme.”

Suurimmilla moottoriurheiluliitoilla on suuri vaikutus näissä kysymyksissä ja ne päättävät usein, mitä polttoaineita eri kilpailuissa ja sarjoissa käytetään. Esimerkiksi Formula 1 käyttää vain yhden toimittajan polttoainetta.

”Muutamia vuosia sitten kansainväliset järjestöt kutsuivat polttoaineyhtiöt kokoukseen Sveitsiin keskustelemaan moottoriurheilun ympäristökysymyksistä. He kutsuivat useita suuria monikansallisia jättiläisiä – ja Aspenin”, kertoo Sonny Bäck.

”Muutamia vuosia sitten kansainväliset järjestöt kutsuivat polttoaineyhtiöt kokoukseen Sveitsiin keskustelemaan moottoriurheilun ympäristökysymyksistä. He kutsuivat useita suuria monikansallisia jättiläisiä – ja Aspenin”

Neljä valtavaa monikansallista jättiläistä ja 60 hengen yritys metsäaukiolta Göteborgin laitamilta. Tämä on selvä osoitus siitä, että Aspenin työ on saanut vastakaikua kansainvälisessä moottoriurheilussa. Ja Sonny Bäckin mukaan tämän täytyy olla oikea tapa edetä.

”Se on vähän kuin supertankkerin kääntämistä. Mutta me työskentelemme vähän kerrallaan”, sanoo Sonny Bäck ja antaa toisen esimerkin parempien polttoaineiden myönteisistä vaikutuksista moottoriurheilussa:

”Tapaat ihmisiä, jotka katsovat kilpailuja, esimerkiksi kartinghalleissa ja he sanovat ”Kamerani automaattitarkennus toimii taas!” tai ”Katso, katto näkyy taas!”. Sen on kuitenkin oltava myönteistä.